Ola hjemme igjen etter 2 uker i Sør-Afrika. Les hans brev til klubben hvor han forteller om oppholdet.

Postet av Sturla IF - Friidrett den 30. Jan 2015

Da har jeg vært på treningsleir i Sør Afrika sammen med friidretts forbundet. Jeg reiste sammen med slegge kasteren Eivind Henriksen og treneren Einar Brynemo. Reisen startet 14. januar, et 2 timers fly, et 11 timer fly og 2 timer i bil, så var vi fremme i byen Potchefstroom.
Potchefstroom er for det meste en student by. Det er opp mot 200 000 innbyggere hvis man teller med rundt 50-70 000 studenter. Den ligger på sikra 1400 moh, noe vi merket godt når vi trente.
Vi bodde på et gjestehus hvor det var 7 rom. Veldig rolig og koslig. God mat, fine rom og deilig lite baseng å kjøle seg ned i.
Trenings fasilitetene var veldig gode. Vi bodde 200 m unna friidretts banen. Friidretts banen var litt spesiell ved at alle løpebaner var gress og ikke tartan. Men det var tartan i tilløp til lengde, høyde, stav og spyd. Treningssenteret var like bra som olympiatoppen i Norge, bare det var dobbelt så stort. Det var også to baseng der. Et hvor det var 37 grader i og et det var 5 grader i vannet. Der gikk vi fram og tilbake etter trening for å få en raskere restitusjon.
Så det ble omtrent 2 økter hver dag. En kast økt og en fysisk økt. Være var varmt. 32-35 grader i skyggen hver dag og 38 grader på det meste. Så det ble mye tid i badebassenget for å kjøle oss ned og i det hele tatt orke å trene i varmen. Men motivasjonen for å trene var på topp. Jeg er så heldig og har fått denne muligheten å dra ned til Sør Afrika å trene og da utnytter jeg denne muligheten. Å komme ned til friidrettsbanen å se proffe friidrett utøvere overalt fra mange forskjellige land som man bare har sett på tv eller lest om, det er en motivasjon i seg selv.
Selvfølgelig var det ikke bare trening vi gjorde. Vi fikk også tid til å dra til en løve park. Der fikk vi se løvet i alle aldre. Og til og med holde 2 små løveunger og klappe en Serval. Noe som var veldig stas, hvertfall for meg som elsker dyr.

Så denne turen for meg har vært utrolig spennende og morsom. Så håper dere i sturla for også muligheten til slike turer. Dere må huske at jeg som yngre var egentlig spyd kaster/hekkeløper/lendehopper. Nå er jeg diskos kaster. Så alle dere i Sturla, prøv dere frem, vær allsidig, stå på og ha det gøy!
Hilsen Ola Stunes Isene som er trygt hjemme i kalde gode Norge.

2 Kommentarer